Scrollowanie filmików w social mediach nie niweluje nudy, a ją pogłębia
Scrollowanie filmików w social mediach nie niweluje nudy, a ją pogłębia
Badanie dr Katy Tam z Uniwersytetu w Toronto pokazuje, że media społecznościowe i platformy streamingowe, zamiast redukować nudę, mogą ją wręcz pogłębiać. Choć konsumowanie treści wideo na takich platformach jak TikTok czy YouTube wydaje się atrakcyjnym sposobem na spędzenie wolnego czasu, badania sugerują, że nawykowe i bezrefleksyjne przeskakiwanie pomiędzy filmami może pogarszać uczucie znudzenia.
Dr Tam i jej zespół przeprowadzili siedem eksperymentów, które objęły ponad 1200 ochotników. W eksperymentach tych analizowano różne sposoby konsumpcji treści – od oglądania jednego filmu bez możliwości przełączania, po swobodne przeskakiwanie pomiędzy krótszymi filmami. Wyniki wskazują, że zarówno przełączanie się między nagraniami, jak i przewijanie dłuższych treści nie redukuje poczucia nudy, a wręcz je nasila.
Badania sugerują, że ten efekt może być związany z brakiem zaangażowania podczas przeskakiwania między treściami. Nuda pojawia się, gdy istnieje rozbieżność między poziomem zaangażowania, jaki odczuwamy, a tym, jaki chcielibyśmy odczuwać. Przełączanie się między filmami prowadzi do tego, że nie jesteśmy w stanie w pełni się zaangażować, co z kolei pogłębia uczucie znudzenia i zmniejsza satysfakcję z oglądanych treści.
Dr Tam podkreśla, że chociaż ludzie często korzystają z mediów cyfrowych, aby uniknąć nudy, to paradoksalnie takie zachowanie może zwiększać jej odczuwanie. Częste zmiany treści w poszukiwaniu czegoś bardziej interesującego mogą prowadzić do tego, że nigdy nie angażujemy się w pełni w żadną z nich, co ostatecznie nasila uczucie niezadowolenia i monotonii.