Jeden z partnerów Facebooka przyznał się, że podsłuchuje rozmowy w celach reklamowych
Jeden z partnerów Facebooka przyznał się, że podsłuchuje rozmowy w celach reklamowych
Jeden z partnerów reklamowych Facebooka przyznał, że wykorzystuje mikrofony w smartfonach do podsłuchiwania rozmów użytkowników w celu serwowania im dopasowanych reklam. To szokujące wyznanie wywołało falę oburzenia wśród internautów i wzbudziło poważne pytania dotyczące prywatności i etyki w działaniach marketingowych firm technologicznych.
Reklamy zbyt dobrze dopasowane?
Każdy z nas przynajmniej raz doświadczył sytuacji, w której po rozmowie na temat konkretnego produktu czy usługi, na naszych ekranach natychmiast pojawiła się reklama dokładnie tego, o czym właśnie rozmawialiśmy. Wielu użytkowników mediów społecznościowych, zwłaszcza tych zarządzanych przez Meta, takich jak Facebook i Instagram, zauważyło, że reklamy potrafią być niesamowicie precyzyjne i czasowo zgrane. Czyżby to wszystko było jedynie przypadkiem?
Nowe dowody na "Aktywne Słuchanie"
Raport opublikowany przez 404 Media, oparty na wyciekłych dokumentach, rzuca nowe światło na tę sprawę. Zgodnie z dokumentami, które trafiły w ręce reporterów, „Aktywne Słuchanie” to oprogramowanie wykorzystujące sztuczną inteligencję do „zbierania danych o zamiarach w czasie rzeczywistym poprzez słuchanie naszych rozmów”. Dokumenty te pochodzą z prezentacji sprzedażowej Cox Media Group (CMG), jednego z rzekomych partnerów marketingowych Facebooka.
Jak działa "Aktywne Słuchanie"?
Prezentacja sprzedażowa CMG pokazuje, jak firma wykorzystuje swoje oprogramowanie do zbierania danych głosowych z urządzeń smartfonowych. Dane te mogą być następnie łączone z informacjami o zachowaniach użytkowników, aby jeszcze precyzyjniej dostosować reklamy. Co ciekawe, CMG wskazała, że Amazon, Facebook i Google są klientami tego oprogramowania.
Reakcje i konsekwencje
Po opublikowaniu raportu przez 404 Media, Google zdecydowało się usunąć CMG z listy swojego programu partnerskiego. W ślad za tym posunięciem Meta rozpoczęła przegląd współpracy z CMG, aby ustalić, czy firma ta nie naruszyła jakichkolwiek warunków świadczenia usług.
Czy to legalne?
Pojawia się pytanie: czy takie działania są legalne? Według usuniętego już wpisu na blogu Cox Media z listopada 2023 roku, „Aktywne Słuchanie” jest często uwzględniane w wielostronicowych umowach użytkowania, na które konsumenci wyrażają zgodę przy pobieraniu lub aktualizowaniu aplikacji. Oznacza to, że technicznie rzecz biorąc, użytkownicy mogą nieświadomie zgadzać się na takie praktyki.
Cała ta sytuacja budzi poważne obawy o prywatność i etykę w działaniach firm technologicznych. Czy to jest cena, którą płacimy za korzystanie z „darmowych” usług? Pytania o ochronę danych osobowych i granice, jakie powinna zachować technologia, stają się coraz bardziej palące.