Innowacyjny lakier od Nissana redukuje nagrzewanie się samochodów

Innowacyjny lakier od Nissana redukuje nagrzewanie się samochodów

Innowacyjny lakier od Nissana redukuje nagrzewanie się samochodów

W upalne dni jednym z największych problemów właścicieli samochodów jest nagrzewanie się wnętrza pojazdu, co nie tylko obniża komfort jazdy, ale również zwiększa zużycie energii przez klimatyzację. Nissan, w odpowiedzi na to wyzwanie, wprowadza na rynek innowacyjną technologię lakierniczą, która może stać się przełomem w branży motoryzacyjnej.

Nowatorskie podejście do ochrony przed słońcem

Nissan, we współpracy z firmą Radi-Cool, specjalizującą się w chłodzeniu radiacyjnym, rozpoczął testy specjalnej powłoki lakierniczej, która ma zapobiegać nagrzewaniu się samochodów. Projekt prowadzony przez dr. Susumu Miurę, starszego menedżera w Advanced Materials and Processing Laboratory w Nissan Research Center, może znacząco wpłynąć na komfort użytkowania pojazdów, szczególnie w gorących klimatach.

Innowacyjna technologia w praktyce

Testy nowej technologii przeprowadzono na modelu Nissan NV100, który jest wykorzystywany przez obsługę All Nippon Airways na lotnisku Tokyo International Air Terminal w Hanedzie. Warunki testowe na otwartej płycie lotniska w upalne dni były idealne do sprawdzenia, jak innowacyjny lakier poradzi sobie w ekstremalnych temperaturach.

Metamateriał zawarty w powłoce lakierniczej Nissana wykorzystuje dwie mikrostruktury reagujące na światło. Pierwsza z nich odbija promienie bliskie podczerwieni, które zwykle powodują nagrzewanie się tradycyjnych lakierów samochodowych. Druga mikrostruktura, będąca prawdziwym przełomem, tworzy fale elektromagnetyczne, które neutralizują promienie słoneczne, kierując energię z dala od pojazdu. Dzięki temu cząsteczki w chłodzącym lakierze skutecznie redukują przenikanie ciepła przez dach, maskę i drzwi samochodu.

Obiecujące wyniki testów

Choć nowy lakier wciąż jest w fazie testów, pierwsze wyniki są niezwykle obiecujące. Pojazd pokryty innowacyjnym materiałem miał powierzchnię o 12 stopni chłodniejszą oraz wnętrze o 5 stopni chłodniejsze w porównaniu do samochodu z tradycyjnym lakierem. Tego typu rozwiązanie może znacząco obniżyć potrzebę korzystania z klimatyzacji, co jest szczególnie istotne w przypadku pojazdów elektrycznych, gdzie każde dodatkowe zużycie energii wpływa na zasięg pojazdu.

Przyszłość chłodzących lakierów

„Moim marzeniem jest stworzenie chłodniejszych samochodów bez zużywania energii. Jest to szczególnie ważne w erze pojazdów elektrycznych, gdzie obciążenie wynikające z działania klimatyzacji w lecie może mieć znaczny wpływ na zużycie energii w akumulatorze” – wyjaśnił dr Susumu Miura.

Nissan widzi ogromny potencjał w zastosowaniu tej technologii, szczególnie w lekkich pojazdach użytkowych, takich jak furgonetki, ciężarówki czy ambulanse, które spędzają większość dnia w trasie. W przyszłości lakier może być dostępny na specjalne zamówienia, a także w różnych kolorach, co pozwoli na jego szersze zastosowanie w motoryzacji.

Nowy lakier – Krok w przyszłość

Innowacyjny lakier Nissana, który redukuje nagrzewanie się pojazdów, może stać się kluczowym rozwiązaniem w przyszłości motoryzacji, szczególnie w kontekście walki ze zmianami klimatycznymi i rosnącym zapotrzebowaniem na pojazdy elektryczne. Jeśli dalsze testy potwierdzą skuteczność tej technologii, Nissan może stać się liderem w dostarczaniu nowoczesnych, energooszczędnych rozwiązań na rynku motoryzacyjnym.

powiązane